joi, 15 decembrie 2016

Ce învățăm la grupa mijlocie?




DOMENIUL LIMBĂ ȘI COMUNICARE
EDUCAREA  LIMBAJULUI                                       
? - comunicarea de impresii, idei despre aspecte din mediul social şi natural;
? - înţelegerea şi  transmiterea de mesaje simple; reacţionarea la acestea ;
? - participarea la activităţile de grup/de joc atât în calitate de vorbitor, cât şi de auditor;
? - distingerea sunetelor ce compun cuvintele, pentru a le pronunţa corect;
? - învăţarea de cuvinte noi, conştientizându-le înţelesul, pentru a le folosi în contexte adecvate;
? - îmbogăţirea vocabularului activ şi pasiv pe baza experienţei, activităţii personale şi/sau a relaţiilor cu ceilalţi şi simultan  utilizarea unui limbaj oral corect din punct de vedere gramatical;
? - exprimarea corectă din punct de vedere sintactic, în propoziţii simple;
? - audierea cu atenţie a unor texte pentru  mărirea orizontului de cunoaştere;
? - receptarea unui text înţelegând în mod intuitiv caracteristicile expresive şi estetice ale acestuia;
? - exprimarea în propoziţii simple trăiri, întâmplări din experienţa proprie sau a altor copii/adulţi în reproducerea unor poezii/poveşti;
? - utilizarea efectivă a instrumentelor de scris, stăpânind deprinderile motrice elementare necesare folosirii acestora;
? - să înţeleagă că tipăritura (scrisul) are înţeles (semnificaţie);
? - să utilizeze desene, simboluri pentru a transmite semnificaţie.
?  - să descopere că scrierea îndeplineşte anumite scopuri, cerinţe sociale şi să se folosească de această descoperire (ex.: recunoaşte şi respectă simboluri care avertizează asupra prezenţei/existenţei unui pericol sau care arată direcţia, destinaţia unei clădiri/unui loc etc.).

DOMENIUL ȘTIINȚE
CUNOAŞTEREA MEDIULUI                    
- cunoaşterea aspectelor caracteristice mediului apropiat pentru a se adapta uşor la cerinţele acestuia;
- cunoașterea  unor  elemente componente ale lumii înconjurătoare (obiecte, aerul, apa, solul, vegetaţia, fauna, fiinţa umană ca parte integrantă a mediului, fenomene ale naturii), precum  şi interdependenţa dintre ele folosind materiale intuitive;
- să recunoască şi să descrie verbal şi/sau grafic anumite schimbări şi transformări din mediul apropiat;
- aplicarea normelor de comportare specifice asigurării sănătăţii şi protecţiei omului şi naturii;
- recunoaşterea anumitor schimbări şi transformări din mediul înconjurător;
- cunoaşterea unor elemente ale culturii şi religiei mediului social din care face parte;
- să comunice impresii, idei despre aspecte ale mediului înconjurător;
ACTIVITATE  MATEMATICĂ                                 
ª - îmbogăţirea experienţei senzoriale, ca bază a cunoştinţelor matematice referitoare la recunoaşterea, denumirea obiectelor, cantitatea lor, clasificarea, constituirea de grupuri/ mulţimi, pe baza unor însuşiri comune (formă, mărime, culoare) luate în considerare separat sau mai multe simultan;
ª - înţelegerea şi numirea relaţiilor spaţiale relative, plasarea obiectelor într-un spaţiu dat ori să se plaseze corect el însuşi în raport cu un reper dat;
ª - clasificarea obiectelor şi fiinţelor după unul sau mai multe criterii asociate;
ª - aprecierea globală a cantităţii de obiecte concrete şi raporturile cantitative dintre două grupuri comparate, folosind un limbaj adecvat;
ª - să numere de la 1-5, recunoscând grupele cu 1-5 obiecte şi cifrele corespunzătoare;
ª - să raporteze numărul la cantitate;
ª - să-şi formeze reprezentări corecte despre formele geometrice plane- cerc, pătrat, triunghi;
ª - efectuarea de operaţii şi deducţii logice, în cadrul jocurilor cu piesele geome-trice;
ª - efectuarea de operaţii cu grupele de obiecte constituite în funcţie de diferite criterii date ori găsite de el însuşi: triere, grupare/regrupare, comparare, clasificare, ordonare, apreciere a cantităţii prin punere în corespondenţă;
ª - identificarea poziţiei unui obiect într-un şir utilizând numeralul ordinal;
ª - compunerea şi rezolvarea de probleme simple, implicând adunarea/ scăderea în limitele 1-5.

DOMENIUL OM ȘI SOCIETATE
EDUCAŢIE PENTRU SOCIETATE                 
M   - cunoaşterea persoanelor din mediul apropiat;
M   - cunoaşterea normelor de comportare necesare integrării în viaţa socială (igiena personală; familie, grădiniță, grup de joacă);
M   -respectul de sine (politețe, sinceritate, hărnicie, prietenie, toleranță);
M   - manifestarea spiritului de echipă prin colaborare la realizarea unei activităţi în comun;
M   - cunoaşterea şi aplicarea regulilor de igienă personală;
M   - cunoașterea şi utilizarea unor unelte simple de lucru pentru realizarea unei activităţi practice;
M   - să cunoască diferite materiale de lucru, din natură ori sintetice;
M   -  să efectueze operaţii simple de lucru cu materiale din natură şi sintetice;
M   -  formeze deprinderi practice şi gospodăreşti;
M   - manifestarea atitudinii pozitive faţă de fiinţe şi lucruri;
M   - cunoașterea drepturilor copilului în viaţa socială;
M   - conştientizarea consecinţelor pozitive şi negative ale comportamentelor sale asupra sa şi a celorlalţi;
M   - cunoaşterea de reguli de securitate personală (reguli de circulație);
M   - înţelegerea semnificaţiei unor evenimente social-culturale.

ACTIVITĂŢI PRACTICE                                   
 ȘI ELEMENTE DE ACTIVITATE CASNICĂ
k   - analizarea senzorio-motrică a însuşirilor caracteristice ale materialelor;
k   - dobândirea unui sistem de deprinderi practice accesibile de mânuire, de prelucrare;
k   - aplicarea deprinderilor dobândite în confecţionarea de produse (înșirare, mototolire, rupere, tăiere cu foarfeca, îndoire, lipire, bobinare, șnuruire, îmbinare, elemente casnice);
k   - asamblarea diferitelor materiale, forme, elemente componente pentru a reda imaginea unor obiecte sau fiinţe;
k   - dobândirea încrederii în forţele proprii, independenţă în acţiune, răbdare şi disciplină în muncă;
k   - să lucreze corect, ordonat şi curat ducând până la capăt lucrul început;
k   - să manifeste interes şi respect faţă de produsele muncii oamenilor;
k   - cunoașterea şi utilizarea unor unelte simple de lucru pentru realizarea unei activităţi practice;
k   - cunoașterea diferitelor materiale de lucru, din natură ori sintetice.

DOMENIUL ESTETIC ȘI CREATIV
ACTIVITATE ARTISTICO-PLASTICĂ                   
DESEN/PICTURĂ
a   - cunoaşterea denumirii instrumentelor şi materialelor de lucru folosite;
a   - redarea temelor plastice specifice desenului (punctul, linia, forma-spontană, decorativă);
a   - mânuirea corectă a instrumentelor şi materialelor de lucru;
a   - obţinerea de efecte plastice, forme spontane şi elaborate prin tehnici specifice picturii (dactilopictură, fuzionare, presare, stropire, amprentare, șablonul, ștampilare);
a   - utilizarea unui limbaj adecvat cu privire la diferitele activităţi plastice concrete;
a   - identificarea culorilor și folosirea acestora corespunzător (culori primare, calde, reci);
a   - înţelegerea procedeului de lucru prin exersare;
a   - aplicarea diferitelor tehnici de lucru pentru a obţine forme cât mai apropiate de realitate;
a   - perceperea frumosului din natură, dezvoltându-şi spiritul de observaţie.
MODELAJ                                                                         
a   - cunoaşterea denumirii materialelor şi a însuşirilor acestora;
a   exersarea deprinderilor tehnice specifice modelajului în redarea unor teme plastice (mișcare circulară, translatorie, lipire, aplatizare/apăsare/adâncire);
a   - găsirea unei destinaţii utile produselor din activităţile de modelaj.

EDUCAŢIE MUZICALĂ                                                
§ - diferenţierea sunetelor din mediu pentru dezvoltarea auzului;
§ - diferenţierea auditivă a timbrului, intensităţii, duratei şi înălţimii sunetelor din mediu şi pe cele muzicale;
§ - interpretarea cântecului cu acompaniamentul jucăriilor muzicale;
§ - interpretarea cântecelor însoţite de mişcări sugerate de textul lor;
§ - audierea cu atenţie a unor fragmente muzicale, cântece pentru a le cunoaşte;
§ - intonarea de cântece pentru copii;
§ – să cânte acompaniaţi de educatoare.

DOMENIUL PSIHO- MOTRIC
EDUCAŢIE FIZICĂ                                                           
(   - să se orienteze în schema corporală cunoscându-şi posibilităţile motrice ale fiecărei părţi;
(   - exersarea deprinderilor motrice utilitar aplicative (echilibru, târâre, tracțiune și împingere, transport de greutăți);
(   - orientarea în spaţiu raportându-se la repere date;
(   - formarea corectă a deprinderilor motrice de bază (mers, alergare, săritură, aruncare și prindere);
(   - coordonarea mişcărilor în raport cu comenzile verbale sau regulile de joc;
(   - formarea unei ţinute corporale corecte, manifestând autocontrol în exersare;
(   - să manifeste spirit de echipă, cultivându-şi trăsături pozitive de caracter;
(   - executarea de mişcări ritmate prin antrenarea diferitelor părţi ale corpului;
(   - să se exprime liber asociind mişcărilor sentimente, trăiri;
(   - executarea corectă a elementelor sportive (dans folcloric/dans modern)și de gimnastică ritmică și acrobatică.


marți, 1 noiembrie 2016

Curs de formare în oferta C.C.D. Prahova


  • Conform Legii Educatiei, art. 347, al. 1 si al. 2, toate cursurile autorizate de Ministerul Educatiei se încadrează la formare continuă, iar numarul de ore urmează să se convertească în credite tranferabile, conform metodologiei ce urmează să reglementeze acest aspect.


Denumirea programului: ”Strategii de prevenire a problemelor de comportament”
• Public  ţintă vizat: cadre didactice din învățământul preșcolar, primar și gimnazial
• Justificare (necesitate, utilitate):
Deși nu există o statistică, la nivel național, privind problemele de comportament
manifestate în școli, practica ne arată că în mediul școlar cadrele didactice se confruntă foarte des cu astfel de probleme.
Utilitatea acestui program de formare constă în faptul că, pe lângă cunoaşterea tipologiilor și a cauzelor problemelor de comportament, urmăreşte găsirea celor mai bune soluții practice pentru a le preveni sau elimina, prompt și eficient.

• Durata (număr de ore de formare): 30 de ore
Curriculum-ul programului(descrierea pe scurt a programului de formare)
              În mediul educațional accentul trebuie pus pe prevenirea tulburărilor de conduită și a efectelor negative ale acestora pe termen lung. Copiii cu probleme de comportament atrag reacții punitive și ostile din partea adulților şi de aceea ei învață să evite sancțiunile (pedepsele), mințind sau negând implicarea lor în comportamentul negativ. De asemenea, aceste reacții ale adulților pot menține și alimenta furia și resentimentele. Resentimentele și lipsa de încredere în ceilalți au drept consecință blocarea comunicării și izolarea față de ceilalți. Cei mai mulți dintre acești copii se confruntă în realitate cu sentimentul că nu sunt înțeleși, se simt neajutorați și au nevoie în mai mare măsură de afecțiune și înțelegere, decât de critici și sancțiuni.
       Cursul de față încearcă să ofere repere teoretice și sugestii practice pentru dezvoltarea competențelor cadrelor didactice în prevenirea problemelor de comportament.

(competenţe vizate, planificarea modulelor tematice, calendarul programului):

▪ Competenţe vizate:

1.Competențe de comunicare;
2.Competențe de prevenire, gestionare, mediere și negocierea conflictelor;

▪ Planificarea modulelor tematice:

Modulul 1. Manifestări ale problemelor de comportament
Modulul 2. Caracteristici ale problemelor de comportament în funcție de vârstă
            Modulul 3. Factori determinanți în dezvoltarea și menținerea
                               problemelor de comportament
Modulul 4. Strategii de prevenție/intervenție în rezolvarea problemelor de  
                    comportament

Evaluarea cursului
 Înscrierile se vor face online accesând următorul link

 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScZbcIKBA49X0AMLLiE7bVImiJXXNUOWcQltiN6l624VRSWTQ/viewform?c=0&w=1până pe data de 7.XI.2016