DOMENIUL LIMBĂ ȘI
COMUNICARE
EDUCAREA
LIMBAJULUI
?
- comunicarea de
impresii, idei despre aspecte din mediul social şi natural;
?
- înţelegerea şi transmiterea de
mesaje simple; reacţionarea la acestea ;
?
- participarea la
activităţile de grup/de joc atât în calitate de vorbitor, cât şi de auditor;
?
- distingerea
sunetelor ce compun cuvintele, pentru a le pronunţa corect;
?
- învăţarea de
cuvinte noi, conştientizându-le înţelesul, pentru a le folosi în contexte adecvate;
? - îmbogăţirea vocabularului activ şi pasiv pe baza
experienţei, activităţii personale şi/sau a relaţiilor cu ceilalţi şi
simultan utilizarea unui limbaj oral
corect din punct de vedere gramatical;
? - exprimarea
corectă din punct de vedere sintactic, în propoziţii simple;
? -
audierea cu atenţie a unor texte pentru
mărirea orizontului de cunoaştere;
? -
receptarea unui text înţelegând în mod intuitiv caracteristicile expresive şi
estetice ale acestuia;
? -
exprimarea în propoziţii simple trăiri, întâmplări din experienţa proprie sau a
altor copii/adulţi în reproducerea unor poezii/poveşti;
? - utilizarea efectivă a instrumentelor de scris,
stăpânind deprinderile motrice elementare necesare folosirii acestora;
?
- să înţeleagă că tipăritura (scrisul) are înţeles (semnificaţie);
? - să utilizeze desene,
simboluri pentru a transmite semnificaţie.
? - să
descopere că scrierea îndeplineşte anumite scopuri, cerinţe sociale şi să se
folosească de această descoperire (ex.: recunoaşte şi respectă simboluri care
avertizează asupra prezenţei/existenţei unui pericol sau care arată direcţia,
destinaţia unei clădiri/unui loc etc.).
DOMENIUL ȘTIINȚE
CUNOAŞTEREA MEDIULUI
- cunoaşterea
aspectelor caracteristice mediului apropiat pentru a se adapta uşor la cerinţele
acestuia;
- cunoașterea
unor elemente componente ale
lumii înconjurătoare (obiecte, aerul, apa, solul, vegetaţia, fauna, fiinţa
umană ca parte integrantă a mediului, fenomene ale naturii), precum şi interdependenţa dintre ele folosind
materiale intuitive;
- să recunoască şi să descrie verbal şi/sau grafic
anumite schimbări şi transformări din mediul apropiat;
-
aplicarea normelor de comportare specifice asigurării sănătăţii şi protecţiei
omului şi naturii;
-
recunoaşterea anumitor schimbări şi transformări din mediul înconjurător;
-
cunoaşterea unor elemente ale culturii şi religiei mediului social din care
face parte;
- să
comunice impresii, idei despre aspecte ale mediului înconjurător;
ACTIVITATE
MATEMATICĂ
ª - îmbogăţirea
experienţei senzoriale, ca bază a cunoştinţelor matematice referitoare la
recunoaşterea, denumirea obiectelor, cantitatea lor, clasificarea, constituirea
de grupuri/ mulţimi, pe baza unor însuşiri comune (formă, mărime, culoare)
luate în considerare separat sau mai multe simultan;
ª - înţelegerea şi numirea relaţiilor spaţiale
relative, plasarea obiectelor într-un spaţiu dat ori să se plaseze corect el
însuşi în raport cu un reper dat;
ª
- clasificarea obiectelor şi fiinţelor după unul sau mai multe criterii asociate;
ª - aprecierea globală a cantităţii de
obiecte concrete şi raporturile cantitative dintre două grupuri comparate,
folosind un limbaj adecvat;
ª - să numere de la 1-5, recunoscând
grupele cu 1-5 obiecte şi cifrele corespunzătoare;
ª - să raporteze numărul la cantitate;
ª
- să-şi formeze reprezentări corecte despre formele geometrice plane- cerc,
pătrat, triunghi;
ª - efectuarea de operaţii şi deducţii logice, în
cadrul jocurilor cu piesele geome-trice;
ª - efectuarea de operaţii cu grupele de obiecte
constituite în funcţie de diferite criterii date ori găsite de el însuşi:
triere, grupare/regrupare, comparare, clasificare, ordonare, apreciere a
cantităţii prin punere în corespondenţă;
ª - identificarea poziţiei unui obiect într-un şir
utilizând numeralul ordinal;
ª - compunerea şi rezolvarea de probleme simple,
implicând adunarea/ scăderea în limitele 1-5.
DOMENIUL
OM ȘI SOCIETATE
EDUCAŢIE
PENTRU SOCIETATE
M - cunoaşterea persoanelor din
mediul apropiat;
M - cunoaşterea normelor de
comportare necesare integrării în viaţa socială (igiena personală; familie,
grădiniță, grup de joacă);
M
-respectul
de sine (politețe, sinceritate, hărnicie, prietenie, toleranță);
M - manifestarea spiritului de
echipă prin colaborare la realizarea unei activităţi în comun;
M - cunoaşterea şi aplicarea
regulilor de igienă personală;
M
-
cunoașterea şi utilizarea unor unelte simple de lucru pentru realizarea unei
activităţi practice;
M
- să
cunoască diferite materiale de lucru, din natură ori sintetice;
M - să efectueze operaţii simple de lucru cu materiale
din natură şi sintetice;
M
- formeze deprinderi practice şi gospodăreşti;
M - manifestarea atitudinii
pozitive faţă de fiinţe şi lucruri;
M - cunoașterea drepturilor
copilului în viaţa socială;
M - conştientizarea consecinţelor
pozitive şi negative ale comportamentelor sale asupra sa şi a celorlalţi;
M - cunoaşterea de reguli de
securitate personală (reguli de circulație);
M - înţelegerea semnificaţiei unor
evenimente social-culturale.
ACTIVITĂŢI
PRACTICE
ȘI ELEMENTE DE ACTIVITATE CASNICĂ
k - analizarea senzorio-motrică a însuşirilor
caracteristice ale materialelor;
k - dobândirea unui sistem de
deprinderi practice accesibile de mânuire, de prelucrare;
k - aplicarea deprinderilor dobândite
în confecţionarea de produse (înșirare, mototolire, rupere, tăiere cu foarfeca,
îndoire, lipire, bobinare, șnuruire, îmbinare, elemente casnice);
k - asamblarea diferitelor
materiale, forme, elemente componente pentru a reda imaginea unor obiecte sau
fiinţe;
k - dobândirea încrederii în
forţele proprii, independenţă în acţiune, răbdare şi disciplină în muncă;
k - să lucreze corect, ordonat şi
curat ducând până la capăt lucrul început;
k - să manifeste interes şi respect
faţă de produsele muncii oamenilor;
k
- cunoașterea
şi utilizarea unor unelte simple de lucru pentru realizarea unei activităţi
practice;
k
-
cunoașterea diferitelor materiale de lucru, din natură ori sintetice.
DOMENIUL
ESTETIC ȘI CREATIV
ACTIVITATE
ARTISTICO-PLASTICĂ
DESEN/PICTURĂ
a
-
cunoaşterea denumirii instrumentelor şi materialelor de lucru folosite;
a - redarea temelor plastice specifice desenului
(punctul, linia, forma-spontană, decorativă);
a
-
mânuirea corectă a instrumentelor şi materialelor de lucru;
a
- obţinerea de efecte plastice, forme spontane şi
elaborate prin tehnici specifice picturii (dactilopictură, fuzionare, presare,
stropire, amprentare, șablonul, ștampilare);
a - utilizarea unui limbaj adecvat cu privire la
diferitele activităţi plastice concrete;
a
-
identificarea culorilor și folosirea acestora corespunzător (culori primare,
calde, reci);
a
-
înţelegerea procedeului de lucru prin exersare;
a
-
aplicarea diferitelor tehnici de lucru pentru a obţine forme cât mai apropiate
de realitate;
a
-
perceperea frumosului din natură, dezvoltându-şi spiritul de observaţie.
MODELAJ
a
-
cunoaşterea denumirii materialelor şi a însuşirilor acestora;
a
exersarea deprinderilor tehnice specifice
modelajului în redarea unor teme plastice (mișcare circulară, translatorie,
lipire, aplatizare/apăsare/adâncire);
a
-
găsirea unei destinaţii utile produselor din activităţile de modelaj.
EDUCAŢIE
MUZICALĂ
§ - diferenţierea sunetelor din
mediu pentru dezvoltarea auzului;
§ - diferenţierea auditivă a
timbrului, intensităţii, duratei şi înălţimii sunetelor din mediu şi pe cele
muzicale;
§ - interpretarea cântecului cu
acompaniamentul jucăriilor muzicale;
§ - interpretarea cântecelor
însoţite de mişcări sugerate de textul lor;
§ - audierea cu atenţie a unor
fragmente muzicale, cântece pentru a le cunoaşte;
§ - intonarea de cântece pentru copii;
§ – să
cânte acompaniaţi de educatoare.
DOMENIUL
PSIHO- MOTRIC
EDUCAŢIE
FIZICĂ
( - să se orienteze în schema
corporală cunoscându-şi posibilităţile motrice ale fiecărei părţi;
( - exersarea deprinderilor motrice
utilitar aplicative (echilibru, târâre, tracțiune și împingere, transport de
greutăți);
( - orientarea în spaţiu
raportându-se la repere date;
( - formarea corectă a
deprinderilor motrice de bază (mers, alergare, săritură, aruncare și prindere);
( - coordonarea mişcărilor în
raport cu comenzile verbale sau regulile de joc;
( - formarea unei ţinute corporale
corecte, manifestând autocontrol în exersare;
( - să manifeste spirit de echipă,
cultivându-şi trăsături pozitive de caracter;
( - executarea de mişcări ritmate prin
antrenarea diferitelor părţi ale corpului;
( - să se exprime liber asociind
mişcărilor sentimente, trăiri;
( - executarea corectă a
elementelor sportive (dans folcloric/dans modern)și de gimnastică ritmică și acrobatică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu